Wednesday 9 February 2011

Jag kände mig välsignad och utvald....

Jag drabbades av en allvarlig trafikolycka 1992 i USA när jag var där på besök. Hade motsvarande händelse varit i Sverige hade jag inte överlevt... En mycket skicklig läkare råkade ha jouren den kvällen och natten.

Vi fick en kontakt som var på ett oförklarligt plan. Jag skall närmare gå in på detaljer senare.

Till Sverige anlände jag med SOS transport. Det bemötande som svensk sjukvård gav mig i nedmonteringens begynnelse är värd att notera.

På Karolinska blev jag liggande i flera timmar på en hård brits med hela bäckenet fullt med sprickor och stora blodansamlingar i sätesmusklerna förutom alla övriga frakturer. Det var en chockartad start på återkomsten i flera bemärkelser: Återkomsten till livet och återkomsten till Sverige. Jag vill först nämna händelserna i stora drag och därefter i händelser och detaljer. Osminkat.

I felt blessed and as a chosen one...

In 1992 I was involved in a severe car accident in Santa Fee, New Mexico. My survival is a work of the very capable surgeon that had the jour that night. We created a very close relationship on a level that can´t be explained.

My return to life and Sweden after my SOS flight is a nightmare but it is worth telling as this story is a result of the dismount of the Swedish Medical Care which started about that point of time. I will tell the story in brief and later in situations and details. Unvarnished.

No comments:

Post a Comment